Kapotte turbo? Dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Wat zijn de symptomen van een kapotte turbo?
In principe is de turbo geen auto-onderdeel dat u regelmatig moet vervangen, zoals banden of remschijven. Het is ook goed om te weten dat een turbo niet zomaar kapot gaat zonder waarschuwing. Waaraan herkent u een defecte turbo? Dit zijn een aantal symptomen die turboproblemen verraden:
- Verminderd motorvermogen
- Zwarte, witte of blauwgrijze rook uit de uitlaat
- Fluitende geluiden tijdens het rijden
- Hoger olieverbruik
- Olielekken rond de turbo
Komt een van deze symptomen voor, controleer de auto dan en voorkom zo eventuele verdere schade. Want al is de turbo behoorlijk slijtvast, hij reageert wél gevoelig. Dat leggen we hierna verder uit.
Wat zijn de oorzaken van een kapotte turbo?
Vuile of oude olie
Veel turboschade wordt veroorzaakt door olie gerelateerde problemen. De turbo draait op zeer hoge snelheid en kan geen seconde zonder de smering en koeling van de olie. Vuile of oude olie biedt onvoldoende smering en koeling. En bij de turbo leidt dat tot slijtage en schade door oververhitting.
Vervuilde lucht
Een turbo werkt door extra lucht in de motor te pompen. Is de lucht die de turbo aanzuigt vuil, dan kan dit schade veroorzaken. Een vervuild luchtfilter of inlaatsysteem kan de luchtstroom belemmeren en de efficiënte werking van de turbo verminderen.
Verstopte uitlaat
Een verstopte roetfilter of katalysator kan turboproblemen geven. Hierdoor kan de turbo de uitlaatgassen namelijk niet goed kwijt via de gewone weg. Deze uitlaatgassen moeten wel ergens heen en dus worden ze onder hoge druk via bijvoorbeeld de turbo afgevoerd. De olie in de turbo kan hierdoor te heet worden en dit vermindert de smerende werking. Ook kunnen de roetdeeltjes in de uitlaatgassen slijtage in de turbo veroorzaken.
Schade door vreemde voorwerpen
Losgeraakte moertjes, slijtagedeeltjes van de distributieriem of andere vreemde voorwerpen kunnen ernstige schade aan de turbo veroorzaken.
Overmatige toeren maken
Overmatige toeren maken (overspeed) betekent dat de turbo van de auto harder draait dan normaal. Dit kan gebeuren doordat de turbo niet de gevraagde druk kan leveren. Bijvoorbeeld door een verstopping in het inlaatsysteem, zoals een verstopt luchtfilter. Doordat de turbo te hard draait, kan deze kapot gaan.
Hoge uitlaatgastemperaturen
Hoge uitlaatgastemperaturen betekenen dat de gassen die uit de uitlaat komen veel heter zijn dan normaal. Net als ‘overmatige toeren maken’ is dit niet een oorzaak, maar een gevolg van een kapotte turbo. Verstoppingen in het uitlaatsysteem kunnen zorgen voor hoge uitlaatgastemperaturen, doordat ze niet goed kunnen ontsnappen. Daardoor kunnen ze de turbo in de problemen brengen.
Hoe beschermt u de turbo?
Om te voorkomen dat één van deze oorzaken zich voordoet, zijn een aantal dingen belangrijk:
- Regelmatig onderhoud is essentieel om de turbo in goede conditie te houden.
- Vervang regelmatig de olie en het oliefilter.
- Een hoge kwaliteit olie kan bijdragen aan een goede staat van de turbo.
- Wacht niet bij motorstoringen en controleer deze zo snel mogelijk!
Verkeerde installatie of onderhoud
Naast bovenstaande oorzaken kan verkeerde installatie of onderhoud ook een reden zijn waardoor de turbo kapot gaat. Een turbo gaat namelijk bijna nooit uit zichzelf kapot. Daarom is het belangrijk om een grondige diagnose te laten stellen en zo de oorzaak voor de kapotte turbo te vinden. Bovendien is de kans op herhaalschade heel groot als u een turbo vervangt zonder de ware oorzaak eerst op te lossen.
Bron: Turbo’s Hoet