Hoe detecteert u kapotte draagarmen, kogelgewrichten of silentblocks?

Hoe detecteert u kapotte draagarmen, kogelgewrichten of silentblocks?

Hoe detecteert u kapotte draagarmen, kogelgewrichten of silentblocks?
/ Producten
February 13, 2025
Hoe detecteert u kapotte draagarmen, kogelgewrichten of silentblocks?

Als monteur wilt u ervoor te zorgen dat auto’s veilig blijven rijden en met succes de keuring doorstaan. Voor wat betreft de stuur- en ophangingsdelen kunt u met de volgende tips nagaan in welke mate bepaalde onderdelen versleten of kapot zijn.  

 

Vraag de eigenaar van de auto naar zijn/haar rijervaring

De stuur- en ophangingsonderdelen van een auto moeten minstens één keer per jaar worden gecontroleerd. Hierbij is het belangrijk om bij de auto-eigenaar te checken of hij/zij tijdens het rijden verschillen heeft opgemerkt. Als een draagarm of een kogelgewricht aan vervanging toe is, zal de bestuurder veranderingen hebben opgemerkt in zijn/haar rijervaring. Zo heeft de auto tijdens het rijden de neiging om af te wijken van een rechte lijn, of wordt hij moeilijk bestuurbaar in bochten of bij onregelmatigheden op het wegdek.

sidem

 

Controleer zelf de stuur- en ophangingsonderdelen

De eigenaar van een auto is natuurlijk geen expert. U doet er dus goed aan om in elk geval ook zelf te controleren. Dat doet u door de auto omhoog te brengen tot de wielen volledig van de grond komen. Pak vervolgens het wiel langs boven en onder vast en maak een kantelbeweging. Zo controleert u of er speling zit op het kogelgewricht van de draagarm. Dit is het geval als u weinig weerstand voelt bij het uitvoeren van de kantelbeweging. In geval van speling reageren de ophanging en de besturing van de auto niet nauwkeurig tijdens het rijden. Dat kan riskant zijn bij hobbels of kuilen in het wegdek, aangezien er dan minder controle is over de auto.

sidem

 

Fuseekogel

Vervolgens gaat u over tot een visuele controle. Daarvoor brengt u de auto nog wat meer omhoog. Om te beginnen controleert u de toestand van de stofkap op het kogelgewricht. Als het rubberen materiaal van deze stofkap slijtage of scheuren vertoont, moet het kogelgewricht vervangen worden. Daarna test u of er speling op het kogelgewricht zit. Dat doet u met een hefboom. Wring de draagarm op en neer ten opzichte van de wiellagerbehuizing. Als de arm naar beneden beweegt terwijl het kogelgewricht op zijn plaats blijft, is er speling.

sidem

 

Silentblocks

Tenslotte controleert u de staat van de silentblocks. Door visuele inspectie met een lamp kunt u scheurtjes of slijtage opsporen. Gebruik vervolgens weer een hefboom en plaats deze tussen het subframe en de draagarm. Kijk of het mogelijk is beweging te creëren. Als u één of meer centimeter beweging kan creëren is er speling. Dit wijst op slijtage van de silentblocks, die vervangen moeten worden.

Bekijk de video

video
News
Tips van Sidem bij detectie kapotte stuurkogels en spoorstangen
News
EGR-klep veroorzaker turbodrukproblemen?