Veiligheid voorop bij onderhoud en reparatie luchtveersystemen

1. Veiligheid en voorbereiding
- Draag persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handschoenen, veiligheidsbril en gehoorbescherming.
- Zorg ervoor dat de stroom naar de compressor is uitgeschakeld en dat de druk is afgevoerd voordat je slangen of onderdelen verwijdert.
Zorg dat het voertuig stabiel is opgekrikt en goed ondersteund.
2. Vroege detectie van defecten
Veelvoorkomende problemen zijn onder andere:
- Lekkages: merkbaar als het voertuig 's nachts meer dan 2,5 cm inzakt.
- Defect ventielblok: als één hoek lager staat dan de rest.
- Lekkende veerpoten/schokdempers: olie tast de luchtbalg aan, wat tot schade kan leiden.
- Defecte compressor: herkenbaar aan brandlucht, gesmolten leidingen of verkleurde behuizing.
Gebruik zeepsop om lekkages op te sporen en voer visuele controles uit.
3. Het systeem drukloos maken
Verwijder slangen nooit abrupt, maar laat de druk geleidelijk ontsnappen.
- Gebruik indien nodig een diagnosetool om ventielen te openen.
- Activeer de ‘krikmodus’ als het voertuig die functie heeft.
- Laat het voertuig nooit volledig op lege luchtbalgen rusten.
Monteer nieuwe balgen zonder ze vooraf uit te rekken of op te pompen.
4. Correct gebruik van VOSS-connectoren
Draai VOSS-connectoren niet extra aan. Overmatig aandraaien kan lekkages veroorzaken door schroefdraadbeschadiging.
Houd u aan de fabrieksrichtlijnen.
5. Analyseer de oorzaak
Vervang niet alleen defecte onderdelen, maar zoek naar onderliggende oorzaken. Lekkages kunnen bijvoorbeeld de compressor overbelasten.
Vervang bij een nieuwe compressor altijd het relais om doorbranden te voorkomen.
6. Diagnose en updates
Kalibreer na reparatie de rijhoogtesensoren en lees foutcodes uit.
- Voer indien nodig software-updates uit.
- Laat het voertuig uitlijnen als er schokdempers of veerpoten zijn vervangen.
Bron: Arnott